"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



lördag 22 januari 2011

80 intervaller á 10 sekunder idag


Premiär för nytt pass idag. TC 10/20 korta intervaller 10 sekunder hårt, vila 20 sekunder som trampas 2 x 20 min med 5 min aktiv vila mellan intervallerna. 10 sekundersintervallerna ska köras på aktuell tröskelwatt plus 100 % vilket för dagen innebär 600 watt, aktiv vila 20% av tröskelvatten vilket ger 60 watt.

Passet ska öka den lokala kapaciteten genom att öka antalet mitokondrier (cellens kraftverk). Låga mjölksyrenivåer men med mycket hög intensitet.

Programerade hela passet med insikt om att fördröjningen av motståndet mot svänhjulet på Monarken på ett par sekunder skulle kunna innebära att jag inte fick rätt motstånd. Mycket riktigt blev det så också. Varje intervall blev istället 6 sekunder över 500 w (snitt ca 550W).

Så till nästa gång programerar jag intervallen till 14 sekunder och 700 watt och hoppas då pricka mer rätt.

Passet idag upplevdes också för lätt. Det var inga problem att trampa igenom intervallerna och jag fick inte heller önskad puls som ska vara ca 150-160.

På´t imorgon igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar