"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



fredag 28 januari 2011

Alvedonlöpning

Ingen barnlämning igår på morgonen så därför gav jag mig själv en morgonpresent bestående av 50 min på Monarken innan frukost. Det är intressant att konstatera att pulsen är mer känslig för ökad intensitet när man går direkt från ett sovande tillstånd till ansträngning. När man har varit igång ett tag på dagen så är det viss fördröjning innan pulsen går upp vid ökad belastning. Igår när jag började trampa direkt efter uppvaknandet kl 05:15 så svarade pulsen omedelbart på ett ökat motstånd. Detta bekräftar hur viktig uppvärmningen är för att inte få pulsrus med risk för minskad träningseffekt och skador.

Dagen avslutades med något som jag brukar kalla för "Alvedonlöpning". Möjligen hade jag fått i mig för lite vatten under dagen vilket gjorde att jag dragit på mig en lättare huvudvärk sen eftermiddag. På med löparskorna, ut 30 min och intensivt, dusch och simsalabim.....ren och klar i skallen!

Så nästa gång du känner huvudvärk gå till skostället istället för medicinskåpet. Ut och tryck upp pulsen, syresätt systemet och "spola" bort värken! Det funkar varje gång för mig i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar