"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



lördag 15 januari 2011

Idag blir det åka av!

Igår fredag och veckans idrottstimme. Känns alltid lite humoristiskt att skriva eller säga idrottstimme. Vet inte varför men det för mina tankar till fruktstund, roliga timmen eller fria aktiviteter. Men en fin förmån är det att få träna 1 timme per vecka på arbetstid.

Igår blev det ett lunchpass med syfte att hålla relativt hög puls under relativt lång tid utan att ge benen en för stor match. Svårt uppdrag om man som jag inte har löpvana ben ännu. Så löpbandet i huset brevid jobbet fick vara värd för mitt pass idag.

Upplägget idag:

  • uppvärmning stegrande fart under 10 min
  • 7 x 2 min fart 4 min/km med 1 min aktiv vila mellan intervallerna fart 5:20/min
  • nerjogg 10 min
Upplägget fungerade klockrent utifrån syftet. Fick 154 i snittpuls under 20 min med ett max på 165. Benen inte det minsta ansträngda.

På måndag återgår träningen i ordnade former igen efter förkylningen. Det blev 10 dagar med endast två träningspass och frågan är hur det har påverkat formen.

Det lutar ut att utnyttja denna oplanerade vilovecka för egen forskning. Känner mig riktigt motiverad för att köra ett maxtest hemma på Monarken och se om förkylningen medfört någon större förlust. Martina jobbar inte helg och kan skrika på mig och vara tillhands om det blir tunnelseende och mörkt. Hmm.....ja, nej, ja, nej, ja, nej, ja, nej.....JA så får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar