"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



torsdag 6 januari 2011

Kadensjojo och snödrivor


Ny variant av träningspass igår på Monarken. Tröskelintervaller med kadensjojo. Passet innehåller två intervaller á 20 min med varierande fart på pedalerna men med samma motstånd hela intervallen igenom. Testade på 290 watt och det fungerade bra, kanske lite för lätt för dagen. Riktigt bra grenanpassad styrketräning som jag saknat lite under hösten.

Idag.....vaknade som vanligt före väckarklockan och gick upp för att dra på mig löparkostymen. Jag har tagit för vana att när det är dags för ett morgonpass så tittar jag inte ut genom ett fönster innan jag är ombytt och klar. Idag var det mer klokt än någonsin. Vilket väder! Nattens snöfall hade skapat ett hav av snödrivor som kommunen och min far med gott samvete inte tagit hand om klockan supertidigt. Vinden blåste snett över åkrarna och jag hörde inte mina andetag, fotnedsättningar och den krypande trötthet. Det var bara till att hålla ner farten och det var just meningen. Mina direktiv för passet var fokus på stegfrekvens, 90 per ben och minut, och låg fart. Bättre förutsättningar för detta gick knappast att få.

Och det är bara att konstatera återigen......tar det emot lite extra så känns det lite extra bra efteråt! Nu börjar familjen vakna till och jag noterar 07:10 på klockan.....löptränad, nyduschad och ombytt! Godmorgon familjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar