"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



söndag 16 januari 2011

Den där latmasken......


Nytt maxtest hemma på vinden. Beslutade mig för att utnyttja sjukdagarna med avsaknad träning för egen "forskning". Två lättare pass under 10 dagar har det blivit. Hur mycket har jag tappat med en betydande minskning av träningsvolymen under en relativt kort tid?

Förra maxtestet körde jag tidigare i höstas. Trampade då i 25 min och 50 s. Denna gång betydligt tuffare och jag avbröt vid 25:00 då jag hade svårt att hålla kadensen. Genomgående högre puls. Några större slutsatser går nog inte att ta hem men helt klart så saknades den sista dynamiten. Om det har med tillfälligt minskad träning, dagsformen eller skallen....ja du?

Pulsangivelsen i parentes i grafen är nivåerna vid förra testet hemma på vinden. Det testet kördes mer impulsivt, idag mer spänd när jag klev på.

Under gårdagen funderade jag en hel del på upplevelsen under testet och har kommit fram till att "latmasken" var är nog den största orsaken till ett sämre resultat denna gång. Men...det är nog mer en sammanfattning av flera orsaker. Minskad träning vilket ger minskad blodvolym, avsaknad av peppande kamrater osv. Helt klart så är det skallen som avgör om det blir 24 eller 26 min.

Men.....hur mycket skalle det går åt för ett visst arbete beror på hur tränad man är för tillfället och formen för dagen.

Fram till den 25 februari, då vi testar oss igen på Aktivitus, så har jag en hel armé med intervaller i programmet. Förhoppningsvis trampar jag till mig den sista dynamiten och smäller av minst 26 min nere i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar