"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



onsdag 19 januari 2011

I roddbåten idag


Idag blev det nypremiär på roddmaskinen. Rodd är ett utmärkt alternativ om man vill höja pulsen ordentligt och samtidigt spara lite på benen. Visst blir det ett hyggligt benpass också men inte så isolerat kring benen som vid löpning och cykel.

Vid rodd aktiveras i princip alla muskler utom bröst.

Passet idag blev ett klassiskt KI - korta intervaller 4 x 4 min med 3 minuter aktiva vila mellan intervallerna + uppvärming 10 min och avrodd 10 min = totalt 45 min. Som vanligt vid KI så handlar det om att köra alla intervaller med samma motstånd och tempo. Gör man rätt får man, oavsett om man vill eller inte, en pulsstegring från intervall ett till fyra med ca 10 slag och totalt ca 10 minuter mellan 90-95% av max utan att dra för mycket syra. Det är mumma för syreupptaningsförmågan utan krav på lång återhämtning efter passet.

Idag blev pulsserien 152-156-159-162. Egentligen lite för låg då mitt önskade spann är 160-170 med utgångspunkt från min maxpuls som är 174. Får trimma in det vart efter.

Rodd är kul och ännu roligare blir det om man kan få in ett tävlingsmoment i träningen. Det går om man har tillgång till en roddmaskin av modellen Concept2. Den är exakt och jämförelser blir därför möjligt. Till min stora glädje står det just en Concept2 på jobbets enkla gym.

Glenn Dahl från Team Cykelcity drog igång en roddutmaning förra hösten. Succén var given och därför blev det en repris även denna höst/vinter. Runt om i landet sitter nördar i allmänhet och cykelnördar i synnerhet och drar i Concept2-maskiner, tar ett foto på displayen som bevis för sitt slit där tid och sträcka framgår och skickar in till Glenns blogg. Två klasser finns det där jag kvalar in i lättvikt. Sträckorna är 2000 m alt 10 000 m. Den som leder lättviktsklassen på 2000 m ror sträckan på 7 min och 5 s. Det är riktigt riktigt bra har jag insett.

Nästa vecka ska jag göra mitt första försök för att ta reda på vilken status man håller i roddbåten.

Alles för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar