"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



tisdag 4 januari 2011

Nytt nedslag i mig själv

Dags att skaffa sig färska Åstrandsvärden som ingångsstatus för 2011. Åstrands test är ett av världens mest utbredda konditionstest. Genom en snillrik formel som bygger på testpersonens
  • ålder
  • vikt
  • längd
  • kön
  • maxpuls

så kan det sk Vo2max mätas, i folkmun "kondition". Testet tar 6-7 minuter att genomföra och för testpersonen innebär det att cykla till en ansträgningsnivå där det fortfarande går att genomföra ett samtal. Testet är alltså ingen mental urladdning med spykänslor och tunnelseende. Långt ifrån!

För att få fram ett trovärdigt test krävs bra mätverktyg. Världens bästa, och då menar jag världens bästa, står hemma hos mig! En Monark 839e. Exaktare än så går inte att få! Därför är det roligt att då och då göra nedslag i sig själv och göra ett test. I förrgår gjorde jag mitt senaste och det blev en trevlig upplevelse.

Jag har gjort testet totalt fyra gånger och kvittot på svetten kom.

  • 7 januari 2010: 65,6 ml/kg/min
  • 1 juni 2010: 66,4 ml/kg/min
  • 12 december 2010: 69,39 ml/kg/min
  • 2 jan 2011: 70,46 ml/kg/min

Vad är bra då?

Jorå....40-åringen är på G! Passa er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar