"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



torsdag 20 januari 2011

Lokalt och centralt - viktiga begrepp!

Så här snygg blir man när man tränar lokal kapacitet som idag. Svider fint stundtals men ett måste om man vill bli bra inom en specifik sport.

Lokal och central kapacitet. Två viktiga begrepp inom uthållighetsträning.

Central kapacitet innebär att man tränar motorn dvs hjärtat. Den träningen behöver inte vara sportspecifik utan kan utövas egentligen hursom bara träningen ger tillräckligt hög puls så att syreupptagningen ökar. När man har hög central kapacitet har man "bra kondition".

Men vill man blir bra inom en specifik sport måste man även ha hög lokal kapacitet. Effektivast ökar man sin lokala kapacitet genom att träna den sport man tänker utöva. Ska du köra Vättern så är det cykel, Vasaloppet skidor osv. När det lokala kapaciteten tränas aktiveras de viktigaste musklerna för den sport du ska bli bra på. Muskeln blir uthållig och kombineras det med hög central kapacitet då börjar det gå undan alternativt man orkar hålla på länge.

Idag blev det ett träningspass för att utveckla min lokala kapacitet i de arbetande cykelmusklerna. 70 min på Monarken som innehöll 2 intervaller á 20 min på 300 watt där 6 min i varje intervall cyklas med låg kadens (50) och tungt tungt motstånd. Passet har inga astronomiska pulsnivåer men blir ändå en riktig utmaning. Inte för hjärtat men för benen. Skönt pass men ganska mentalt påfrestande.

Idag en dag närmare torra fina vårvägar och utomhuscykling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar