"När jag började springa med kortare steg i lättare, billigare och ouppbyggda skor hände något helt fantastiskt" / AÅ



onsdag 26 januari 2011

Har du koll på pulsen?


Att följa sin vilopuls är ett bra sätt att få koll på formen. Dels om konditionen utvecklats men kanske främst för att få en tidig signal om att någon inte är som det ska, tex att en förkylning på gång.

Maxpulsen är medfödd och minskar med cirka ett slag per år. Den påverkas inte av träning. För att vara säker på sin rätta maxpuls krävs ett maxtest. Ett maxtest upplevs för många som obehagligt så därför finns det ett antal formler att ta till även om det finns risk för felmarginaler på +/- 10 slag.

Den formeln som träffat närmast mina maxtest är:

210 - (åldern x 0,65)

Den vanligaste är nog:

220 - åldern

Att få koll på sin maxpuls är viktigt om man vill lägga upp sina träningspass efter pulszoner. Vill man inte träna pulsbaserat så är maxpulsen inte så mycket bry sig om.

Intressant däremot är som sagt vilopulsen. Vilopulsen ska mätas direkt när man vaknar. Pekfingret på handleden, tidtagning 60 s och räkna.

Vilopulsen sjunker med träning. Idag var min vilopuls 45 slag och det är i mina mått en hyggligt låg nivå. Men mest intressat är att det ger mig bekräftelse på att jag inte har någon infektion i kroppen, sömnen är i balans och jag mår allmänt riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar